21 februari 2010

Bästa stunder 2 - Chiang Mai

Jag fick återigen chansen att uppleva Thailand, tre år efter den första visiten. Den här gången fick jag möjligheten att bo i de norra delarna av landet under två månader. Det i sig är en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Chiang Mai tog mig med storm från första stund. Jag anlände mitt i Loi Krathong-firandet, då hela staden fylldes med en känsla av fest. Den första veckan vandrade jag runt mycket och försökte lära mig att hitta. Jag återupplevde också de goda bananpannkakorna och fruktshakerna, jag försökte smälta in på marknader (omöjligt), jag fascinerades av den myllrande staden, och jag förundrades av den vackra naturen och landskapet som omger Chiang Mai.
Den andra veckan fick jag uppleva landsbygden i provinsen Mae Hong Son, 20 mil söder om Chiang Mai. Jag möttes av ödmjuka och hjälpsamma människor, fann en glädje och lycka i den vackra naturen, åt mat lagad över öppen eld och duschade genom att med en hink kasta vatten över mig. Och det kan jag meddela, är roligare än vad ni kanske tror.
Mitt andra möte med tigrar. På Tiger Kingdom utanför Chiang Mai fick jag i ett glädjerus klappa tigerungar och därefter stora tigrar. Det är en härlig känsla att vara nära en tigers bultande hjärta. Fler veckor följde i Chiang Mai. Jag kombinerade studier med utflykter. Jag shoppade en del i stora köpcentrum och jag shoppade en del på marknader.
Jag spenderade också en hel del tid här, vid Thapae Gate. Bilden i sig kanske inte säger så mycket, men för mig betyder den mycket. Det betydde helt enkelt otroligt mycket för mig att få uppleva staden Chiang Mai, som i mina ögon har allt vad en stad behöver. Det är en modern stad, men den är exempelvis inte lika stressig som Bangkok ibland kan vara. Ett kulturens mecka skulle jag vilja kalla Chiang Mai. Den passar mig därför perfekt.
Ett till möte med ett stort djur. Att få stå så nära en fullvuxen panda med bara en meters mellanrum var otroligt. På Chiang Mai-Zoo fick jag också se koalabjörnar och flodhästar.
Tempel är alltid kul att besöka, men vissa besök sätter sig mer som betydelsefulla minnen än andra. Doi Suthep var ett sådant. På bergets topp fanns guldpagoden, och en utsikt över hela staden som jag bott i under två månader. När jag åkte ner från berget med vinden i håret i en songthaew, så fylldes hela kroppen av en lyckokänsla över att ha fått uppleva allt detta.
I Chiang Mai kan egentligen fler upplevelser kvala in. Ett av dem är besöket på Orchid Farm. Men någonstans måste de ta stopp, och de ovanför står helt enkelt i en klass för sig.

Inga kommentarer: