20 februari 2010

Bästa stunder 1 - Thailand 2006

Några av mitt livs bästa ögonblick har utspelat sig i Thailand, så det landet ligger mig verkligen varmt om hjärtat. Jag tänkte därför här presentera några av de mest minnesvärda händelser som utspelat sig där.
Den här bilden symboliserar den första gången jag kom till det här landet år 2006. När jag klev av planet och steg utanför flygplatsdörrarna, och slogs mot hettan som fanns i luften. Det var också det första mötet med ett myllrande Koh San Road, det första mötet med Chao Praya-floden som rinner genom Bangkok och ett möte med en stad och ett land av kontraster som jag inte mött i något annat land. Fantastiskt var ordet.
En stad av guld finns mitt i Bangkoks hjärta, och det är omöjligt att inte bländas av dessa konstverk. Det är alltså palatset Royal Palace med Wat Phra Keo jag menar. Helt fantastiskt.
Efter en guppig båtresa kom vi till denna underbara ö; Koh Tao. Vi fastnade för ön totalt och blev kvar längre än vad vi tidigare trott. Här tog vi de första andetagen under vatten och vi mötte där en helt ny värld. Och det var lika vackert ovanför som under ytan.
I den sömniga staden Kanchanaburi fick vi många nya intryck. Vi åt på mysiga restauranger och vi red på elefanter i den vackra djungeln. Samtidigt mötte vi spåren av japanernas intåg och avtryck under Andra Världskriget. Det mest minnesvärda är dock de vackra Erawan-vattenfallen och Tigertemplet. På Tigertemplet fick jag för första gången i ett saligt lyckorus klappa tigrar.

Inga kommentarer: