25 november 2009

Sankampaeng

Idag var jag alltså till Sankampaeng. Det är ett område lite utanför Chiang Mai (ca 5 km) med olika affärer som har siden, läder och silver bland annat. Paraplybyn ligger också här, vilken jag besökte. Det var intressant, jag fick se hur de gjorde pappret, målade paraplyet och sen satte ihop det. Jag fick också lära mig hur man gör när siden blir till. Från att föda upp sidenmaskar, till att utvinna silkestråden från kokongen, för att därefter väva ihop trådarna till ett tyg. Likaså fick jag se hela processen när de gjorde keramik. Väldigt intressant! Och vilken arbete de lägger ner på varje produkt. Jag köpte såklart en del grejer där också.
Mindre kul var den lunch jag skulle få i mig. Den innehöll fläsk, med håret kvar på från grisen. Jag åt alltså därför inte så mycket. Riset var gott i alla fall. Och utsikten från restaurangen. Den låg nämligen ute på vattnet. Så nu ska jag ut och äta igen, det blir en andra lunch idag, eller snare en tidig middag. Framöver ska jag också lägga upp lite bilder från dagen.

Inga kommentarer: