3 december 2009

Sankampaeng - Siden

Här utvinns tråden från kokongerna. Jag har för mig att min guide sa att en kokong kunde ge 900 meter silkestråd.
Kokongerna är alltså de här maskarna upphov till.
Här väver man därefter tygerna. Den här tanten påminde mig om min fina farmor, som vävde fina mattor.
Ser ni att hon är barfota? Hon hade en väldig snits på pedalerna måste jag säga. Det var inte bara ett att tänka på där. Jag tror det var fyra pedaler, samt olika trådar som hon bytte emellan.

Sen blir det såhär fina tyger i alla möjliga färger. 1 meter kostade runt 500-800 kronor. Jag köpte inget på metervara. Det enda jag köpte i affären var en grön, stor sidensjal som var på rea. Den kostade 130 kr. Det fick räcka.

Det här blir sista inlägget från Sankampaeng. Och det är tillägnat sidenframställningen. Väldigt intressant att se hur hela processen går till. I affären fanns också dyra kläder, vilken både prinsessan Diana, liksom Thailands kungahus har handlat i. Det var ju lite häftigt.

Inga kommentarer: