4 december 2009

Food market i Thailand


I söndags var jag till Airport Plaza, vilket är det största shoppingvaruhuset här i Chiang Mai. Fem våningar högt tror jag att det var. Jag åkte dit till lunch för att åka upp till deras food market som ligger på våningen högst upp. Jag gillar sådana matställen. Man köper ett häfte/kort i en reception när man kommer dit. Jag laddade det med 100 THB. Därefter tar man en sväng runt och kollar utbudet, för att sen välja det man helst vill ha. Det är typ som Kungshallen i Stockholm (förutom att man har ett laddat kort här).
När man valt och fått sin mat drar de kortet/ur häftet. När man lämnar stället, och om man har pengar kvar på kortet, då går man till receptionen där man var från början, lämnar in kortet och får pengar tillbaka. Sådana här Food Markets finns det på typ alla större varuhus jag har varit på i större städer i Asien (Beijing, Bangkok, Chiang Mai). Oftast ligger de på våningen högst upp i köpcentret. De är alltså väldigt vanliga och väldigt trevliga. Förutom en gång när jag fick magsjuka av mikrovärmd mat i Beijing (men det är en annan historia). Kolla därför så att inte maten värms upp en andra gång i mikron. Annars ska det inte vara några problem. På Airport Plaza åt jag till exempel supergod sushi för 15 kr. Väldigt gott!

Inga kommentarer: