15 december 2009

Doi Suthep


Ja, det fanns en hiss också, men det är ju inte riktigt samma sak. 309 steg är det upp till templet från parkeringen.
Turister får betala. Och det är väl inte mer än rätt kan jag tycka. 30 THB kostade det. Alltså cirka 8 kr.
Det mesta är ju såklart i guld. Som oftast när det kommer till buddhistiska tempel. Nu höll de dock på att renovera. Men det var ju fint ändå.
Och här tänder de ljus. Märk mannen högst upp i vänstra hörnet. De var många som hade en sån blomma i handen, samtidigt som de gick runt guldpagoden. Jag skulle gärna vilja veta vad det innebär och betyder.
Det var en otrolig utsikt ner över hela Chiang Mai. Man kunde verkligen se att det inte är en liten stad jag har bott i de senaste 7 veckorna.

Igår på eftermiddagen var jag till Doi Suthep också. Det ligger nära zoo, så jag passade på efter att jag varit där. Från zoo kan man ta en songthaew för 40-50 THB upp för berget, till templet som ligger högst upp. Namnet på templet är Wat Phrathat Doi Suthep. Doi Suthep är egentligen alltså berget det ligger på. Berget är det högsta här i området.
Här har också den vita elefanten stor betydelse, vilket gjorde att jag köpte en liten vit elefant som souvenir därifrån, från ett av de många marknadsstånden. Den vita elefantens betydelse vilar på en legend som kopplas ihop med buddhismen och Buddha. Den vita elefanten sades bära på ett ben från Buddha i djungeln, och när den klättrade uppför Doi Suthep dog den på berget efter att ha trumpetat tre gånger. Det såg man som ett tecken, och man byggde sedan det buddhistiska templet på Doi Suthep.

Inga kommentarer: