26 november 2009

Tiger Kingdom

Här är alltså några fler bilder från Tiger Kingdom som jag besökte i måndags.

Tiger Kingdom ligger cirka 2 mil utanför Chiang Mai. Jag hyrde en tuk-tuk som tog mig dit (lite för fort tror jag dock). Aja, vi åkte i alla fall längs vägen som omgärdades av de gröna bergen. Samtidigt som han försökte sälja på mig några fler utflykter under samma dag. Jag sa "tack, men nej tack", vilket inte hjälpte långt. Han försökte ändå köra mig till ett annat ställe efter Tiger Kingdom, vilket gjorde att jag återigen fick säga "nej tack, jag vill tillbaka till Chiang Mai, NU". Då äntligen vände han.

När vi väl kom fram till Tiger Kingdom ungefär en 20 min senare från resans början, så ställde jag mig i kön för att komma in. Där var det stressigt kan jag meddela. En kvinna kom fram till mig och förklarade utbudet. Det inlärda talet gick tyvärr lite för fort, så jag var tvungen att fråga både en och två gånger vad hon menade. Efter en stund bestämde jag mig för att besöka de nyfödda tigrarna och de mellanstora. Som synes på bilderna var de mellanstora dock inte så små.

Efter att ha skrivit på ett papper om att jag inte skulle stämma Tiger Kingdom om tigrarna bet mig, fick jag gå med en man som arbetade på stället, samt några andra turister. Vi slussades därefter ut till de olika alternativen vi valt. Jag fick först gå till de nyfödda. Och vilken upplevelse det var! Helt otroligt! De var två stycken nyfödda. Den ena busig och den andra trött/rädd. Jag råkade tyvärr fota den ena med blixt en gång så hon blev rädd stackarn. Fy vilken skuldkänsla jag fick. Men efter en stund blev det bättre för den lilla tigerungen. Därefter fick jag klappa den busiga, som var helt vild. Han försökte klösa på mig på benet och han busade med de små tassarna med kamerasnöret. Väldigt söt!
Efter tio minuter och 100 bilder senare med fotografen, fick jag gå vidare till de mediumstora. Det kändes tyvärr inte som jag borde ha busat med dem på samma sätt. Fotografen och skötarna sa ändå åt mig att sitta nära dem, klia dem på magen och sen att lägga mig mot den ena (!!!). Det var lite läskigt först, men sen var det bara en mäktig känsla av att höra en stor tigers hjärta slå.
Läs mer här, om Tiger Kingdom, priser och liknande.

1 kommentar:

magnussones sa...

Härligt Malin. Låter verligen som en häftig upplevelse. De mellanstora ser långt ifrån små ut. Du är modig måste jag säga. Nu får du sällskap snart, eller hur?
Kram
Meta