8 november 2009

Marknad

Idag har jag varit på marknad. Efter att ha läst några timmar tog jag mig för 20 BHT (4 kr) med songthaew till den optiker jag beställt glasögon hos. Jag fick mina glasögon för ca 800 kr. Därefter hoppade jag på en ny songthaew för 4 kr till Warorot-marknaden. Intill denna ligger också Flower market som jag nämnt tidigare. Det är till Warorot-marknaden thailändarna själva går till, vilket gjorde att det alltså inte var mycket turister där trots att det är söndag.

Det var massor av folk där, väldigt trångt och lukterna var starka från all mat som fanns i komplexet under tak i centrum av marknaden. På markplan fanns torkad fisk, som vissa flugor surrade kring, torkad chili att köpa på lösvikt och en massa annat. En våning upp fanns det en del kläder, utbudet var dock inte jättebra. Det var dessutom mycket jackor och tjocka tröjor där, vilket inte passade mig så bra. Jag var ju redan varm som det var med en T-shirt och korta byxor på kroppen! Jag gick sen ner igen och ut till stånden utanför det här komplexet. Där i ett hörn hittade jag då Flower Market. Blommor i mängder, i olika färger. Mycket gult var det dock och väldigt vackert. Jag kom vidare och stannade till vid en tjej som sålde grillad banan med kokosnötssås, ett spett för 1 kr. Det var gott!

Vid ett ställe, i en affär som sålde smink var trängseln enorm. Jag trodde knappt jag skulle komma ut. När jag sen fått nog av trängseln tog jag en songthaew igen tillbaka till Thapae Gate. Där var det också marknad, mer en turistmarknad. Trängseln var dock inte lika stor (i princip obefintlig) så jag stannade en stund och köpte en fruktshake för 6 kr hos en tant. Därefter gick jag ett varv och kollade lite vad de hade. Mycket souvenir-liknande saker var det. Tygprylar, elefanter och liknande. Sen hade jag fått nog av marknad så nu är jag tillbaka där jag bor igen.

Inga kommentarer: