6 november 2009

Nationalsången

Något som är annorlunda mot Sverige är att i Thailand har nationalsången en speciell effekt. I söndags när jag var på söndagsmarknaden stod jag och dividerade om några T-shirts med en försäljare när jag plötsligt vänder mig om och ser att alla människor fastnat på den position de var på och står tysta. Samtidigt hör jag i högtalarna sången som får hela Thailand att stanna upp klockan 8 varje morgon och klockan 6 varje kväll. Allting stannar, försäljare, bilar, och människor i övrigt. Det är lite speciellt, något vi inte är vana vid hemma.
Alla står upp för att visa respekt för nationen och det finns även med i lagarna att man ska göra så. Sången i sig handlar i princip om att landet tillhör thailändarna och att thailändarna alltid står enade.

Inga kommentarer: