28 november 2009

Demonstrationståg

Idag när jag var ute och skulle leta lunchställe, höll jag på att ofrivilligt hamna i ett demonstrationståg. Jag tyckte jag hörde höga ljud bakom ryggen, och såg då bakåt ett långt rött tåg av människor på väg från Thapae Gate upp för Thanon Ratchadamnoen. Som den goda svenska medborgare jag vill vara (eller att det är dumt att utmana ödet) så följer jag ju UD:s reserekommendationer. Därför vände jag på den gatan jag var på, och gick tillbaka in på en sidogata där det kändes lite tryggare, eller något sånt.
De "röda" har väldigt starkt stöd här i den norra delen av landet. Speciellt högt är stödet hos de fattigare människor, som främst återfinns i de här områdena på landsbygden. Som ni kanske vet, så är det en av grupperna som tidigare varit en del av den politiska oron i landet. De "röda" stödjer Thaksin (som avsattes efter fem år som premiärminister år 2006). Färgen röd som de använder på flaggor och tröjor, står symboliskt för "nationen". De är kritiska till den nuvarande regeringen.
Den andra gruppen är de "gula", vilka höll till på flygplatserna i Bangkok, när de demonstrerade härom året. De stödjer den nuvarande regeringen, och de har starkast stöd hos den växande medelklassen som återfinns främst i Bangkok.
Bild: härifrån.

Inga kommentarer: