9 juli 2009

Forum Romanum - Rom, Italien

Forum Romanum var i det antika Rom centrum för handel och politiska möten. Denna plats ligger i anslutning till Colosseum och är idag ett stort område med ruiner som är mer eller mindre välbevarade. På bilden syns i bakgrunden "de tre bågarna" som finns kvar av basilikan som Maxentius uppförde. Andra ruiner som står där nu, var förr exempelvis triumfbågar eller tempel. Det är lämpligt att ta en guidetur vid Forum Romanum, eller ta med en riktigt bra guidebok som beskriver vad man ser, för att få ut det mesta av besöket.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

oj oj oj mina fötter värker bara jag ser bilderna.. men skrattar till lite när jag tänker på guidesystemet de hade med duschmunstyckena med inspelat ljud..

M sa...

Ja, jag vet.. Jobbigt för föterna :) Vi missade dock det där guidesystemet. Vi läste i böcker istället :( Jag som hade velat se munstyckena, haha.