9 oktober 2006

Bananpannkaka

I Thailand står de i varje gathörn med sina mopeder. Mopeder med bord på ska tilläggas. Vid dessa görs de godaste bananpannkakorna efter "kast med liten smörkniv" eller "kast med liten degbit", jo, de ser ut som pizzagubbar ungefär. För 6 kronor får man sen en ljuvlig friterad bananpannkaka med choklad ringlad över.

Hittade ett recept på internet som jag tror liknar det som används i Thailand, för er som varit där och vill återuppleva denna magiska stund. Och att göra för er andra som vill få en asiatisk touch på vardagen.

BANANPANNKAKA

1½ cups plain flour
1tbsp sugar
½tsp salt
1tsp bicarb of soda
1tsp baking powder
1 large egg
½ cup yoghurt
¾ cup milk
4tbsp melted butter
3 bananas, cut into slices

Sift together the flour, sugar, salt, bicarb. of soda and baking powder. In a separate bowl whisk together the egg, yoghurt, milk and 1 tbsp melted butter. Slowly combine the dry ingredients with the wet ingredients, stirring until the flour disappears but being careful not to overbeat the batter. In a frying pan, melt about ½ tbsp of the remaining butter. Ladle about ¼ cup of batter into the frying pan for each pancake. Immediately press 4 or 5 banana slices into each so the batter oozes slightly over the fruit. Cook until bubbles appear and then flip and cook on the other side, for about 3 minutes in total. Keep the pancakes warm in the oven while you cook the remaining batches, adding butter to the pan as needed. Serve hot with honey (eller med choklad såklart).

Själv har jag inte hunnit testa det än, men jag längtar till den dagen.

Berätta gärna hur det gick om du testar. Jag vill ha smakråd!

1 kommentar:

Ninaw sa...

Blähäää! Jag tycker det låter lite småäckligt.. Men jag lovar att smaka om jag någon gång skulle bli bjuden.. lite nyfiken är man ju allt.. hehe