30 mars 2006

Och några minnesgrejer

För att inte se ut som världens turist i Thailand hittade jag några tips (som om inte jag skulle göra det med mitt blonda hår och toknordiska utseende, men ändå)

"Before every movie and in bus and train stations, when the national anthem is played you are expected to stand with your arms by your side."

"Don't lick stamps, wich usually bear an image of the king, or your fingers - to the Thais only animals lick things."
(Hur gör man då då? Hoppas det går bra i hemlighet)

"Woman aren't allowed to touch or sit next to a monk or his belongings. The very back seat of the bus and the last row on public boats are reserved for monks."
(Ajaj, bäst man aktar sig då)

5 kommentarer:

Anna Larsson sa...

Man blir oundvikligen stirrad på, är min egen lilla erfarenhet men det är ju alltid bra och hänsynsfullt att försöka att inte verka helt ignorant för sedvänjor och traditioner. Ett boktips som är ett utmärkt komplement till Lonely planet är den skönlitterära boken Are you experienced? av William Sutcliffe (förövrigt en titel på ett Hendrix-album, om jag inte minns helt fel). Nu handlar ju just denna bok om backpacking i Indien men man får liksom lite distans till själv (säger llight-backpackaren som tyckte tre veckor var alldeles lagom). På tal om bussar - i Indien är de främre sätena reserverade till kvinnliga passagerare!

M sa...

Kan tänka mig! Vi har ju ett visst nordiskt utseende som kanske inte är det vanliga där :) Och ska kolla upp boken, kan tänka mig att den är perfekt att läsa inför en resa! Tack för tipset!

Ninaw sa...

Japp, det där med frimärken kan ju bli en jobbig grej.. haha! =D

Ninaw sa...

Förresten, jag tror jag glömde berätta om larverna i Indien. På vissa ställen så ska man inte bada. Detta beror på att det kan finnas larver som lägger sig precis innanför huden och fixar till sin lägenhet där. Min väninna satt på en buss i Nepal och bevittnade en man som tog en kniv från fickan, fixade ett hål i benet och satt därefter och liksom "rullade" ut vissa feta larvet som låg och gosade innanför huden.. Sen när de kom ut så var de inte ett dugg äckliga kan jag tänka mig.. bara vita och håriga och ... så som en larv ser ut. *hulkar*

M sa...

Usch och fy! Det var riktigt äckligt. Det kan ju inte ha varit ngn kul syn för henne heller!