26 september 2005

Kina vs USA

I förra veckan drabbades östra Kina av en orkan som dödade 14 människor. 5,5 miljoner människor berördes och 1,3 miljoner evakuerades (svt.se).

I morse drog den värsta orkanen på över 30 år in över ön Hainan. Över 200 000 har evakuerats och risken finns att skördar av bland annat ris förstörs. Riset som är så otroligt viktigt för överlevnad i Kina. Vindhastigheterna beräknades vara uppemot 55 meter per sekund. På länken ovan hittades 1 bild.

På Svt:s hemsida, liksom på DN:s sida har orkanen Katrina en egen flik där det finns bildgallerier och dag-för-dag händelser om "Katrina" och "Rita". Vindstyrkor på uppemot 70 meter per sekund uppmättes. Alla som evakuerats ska ta sig tillbaka hem och antal på dessa finns att se på närmsta nyhetsprogram som visar USA som huvudrubrik.

För trots likheterna är det något som säger mig att Damrey, den 18:e tyfonen som nått Kinas kust i år, inte kommer få mycket mer uppmärksamhet än såhär. Orsak? Kan olja och diktatur ha en viss effekt kanske?


Kina, eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Malin! stötte på din blogg via technorati när jag letade efter "annorlunda" information om Damrey -tråkigt att det finns så få! I Spanien, där jag bor, pratar folk endast om Katrina och Rita.

Du ger intressanta insikter som jag tänker översätta och använda i min blogg (på spanska) - Vad skulle hända om Kina vore världens stormakt, precis som USA nuförtiden? Kanske om 10, 20 år är läget så pass olika att medierna vänder blicken åt Asien. Då skulle Svt:s hemsida ha en egen flik för Damrey.

hälsningar från Madrid!
//NANDO